הצד האפל של הסוכרת – חלק א – כיצד סטרס משפיע על הסוכר בדם

כשמדובר בסוכרת, עיקר המיקוד בהדרכת סוכרתיים על ידי הצוותים הרפואיים ובספרות נוגע להרגלי
החיים, לתזונה, למינוני תרופות ואינסולין ולפעילות גופנית. אבל קיים תחום אחר, תחום חשוב ביותר שמקבל הרבה פחות יחס בעולם הסוכרת. זה תחום שלפעמים קשה לדבר עליו, אבל הוא משהו שכל סוכרתי מתמודד איתו בין עם במודע או בין עם בתת מודע. תחום הנפש.

בשל מורכבות הנושא חילקתי את הפוסט לשני חלקים, בחלק הראשון נדבר על סטרס וחרדה והשפעתם הפיזיולוגית עלינו כסוכרתיים ובחלק הבא נדבר על פתרונות אפשריים ודרכי התמודדות יעילות.

חיים עם סוכרת זה לא פיקניק. מלבד ההלם הראשוני שסביר שנוחת על כל אדם שאובחן עם סוכרת, שגרת החיים של אדם סוכרתי מהולה באתגרים מורכבים מאוד. חלקם קשורים בהתנהלות יומימית עם המצב כמו בדיקות סוכר, שימוש בתרופות או זריקות, מעקב הדוק על התזונה, תחושות גופניות שונות וכו', אבל חלקם נוגע גם בנושאים עמוקים יותר. מלבד היותה מחלה כרונית על כל המשמעויות שלה, הסוכרת היא מחלה אשר דורשת מאיתנו אחריות. עם האחריות הזו מגיעים גם לחץ, פחד וחרדה, ולמרות שכל אחד מאיתנו שונה, מבחינת אופי, גיל, מצב משפחתי, כולנו חווים את הלחץ הזה, מי יותר ומי פחות. התמודדות עם ההשלכות הנפשיות של הסוכרת חשוב לא רק כדי לשפר את איכות חיינו, אלא בסופו של דבר גם כדי לשמור עלינו מאוזנים יותר. כפי שנראה בהמשך הלחץ עצמו הוא בעל אפקט הרסני על רמות הסוכר בדם.

מהו סטרס Stress (דחק/לחץ) ?

למרות שאנחנו משתמשים הרבה במילים לחץ או סטרס, חשוב להתעכב על המשמעות של המושג. סטרס מוגדר כתחושת מצוקה הנובעת מפגיעה במצב האיזון עקב גורם חיצוני או פנימי. המצוקה יכולה להוביל לתגובה פסיכולגית כמו תחושת פחד וחרדה או לתגובה פיזיולוגית כמו לחץ דם גבוה, דופק מהיר, נשימה מהירה, הפרעות חיסוניות ועוד.

גורמי הסטרס בחיים מגוונים מאוד. חלקם קשורים לסביבתנו וחלקם לעצמנו. למשל:

  • עבודה מלחיצה
  • מצב כלכלי לא טוב
  • גירושין ובעיות ביחסים
  • חוסר בשעות שינה
  • מצב פוליטי וביטחוני רעוע (נשמע מוכר?)
  • מחלה או מוות של אדם קרוב
  • התמודדות עם כאב כרוני או מצב רפואי כרוני

ניתן לראות שלמעשה כל אדם בחברה המודרנית מצוי תחת הרבה סטרס. החיים שלנו דורשים מאיתנו למלא תפקידים רבים,  לעבוד, להתנהל כלכלית, לתפקד בתא המשפחתי ובתוך כל זה אנחנו צריכים גם למצוא פינה שקטה ולעשות דברים שאנחנו אוהבים. כל אחד מאיתנו סוחב על הגב "תיק" בלתי נראה שמכיל משקל די כבד של גורמי סטרס. עם התיק הזה אנחנו חיים את שגרת החיים שלנו, וכמו כל תיק שסוחבים על הגב, באיזשהו שלב מתחילים להתעייף. בשלב זה הסטרס מתחיל להשמיע את קולו.

מהי חרדה Anxiety ?

חרדה היא מצב פסיכולוגי או פיזיולוגי בו האדם חש אי שקט, בשל מתח ודאגה רבה מפני איום וסכנה ממשיים או דמיוניים, מודעיים או בלתי מודעים, שהוא חש חסר אונים מולם.

חרדה היא למעשה תגובה נורמלית לסכנה, והיא חלק ממנגנון ההישרדות שלנו. אם היינו הולכים ביער ולפתע היה קופץ עלינו נמר, הגוף שלנו מייד מגיב לאיום, קצב הלב עולה, הנשימה הופכת מהירה יותר האישונים מתרחבים, הגוף נכנס למצב של הישרדות שיאפשר לנו לברוח מהנמר ביעילות.

אבל עקב גורמי הסטרס הרבים בחיים המודרנים, פעמים רבות החרדה מופיעה ללא קשר לסכנת חיים מיידית. היא עשוייה להופיע בעקבות דאגה ספיציפית, אבל גם עקב עומס כללי בחיים שלנו. רבים מאיתנו נמצאים במצב הדומה לכוס מים מלאה, שאין בה מקום אפילו לטיפה אחת. כל תזוזה קטנה מייד מזעזעת אותנו, והחרדה עולה.

חרדה היא בעיה נפוצה ביותר כיום, והיא עשוייה לפגוע משמעותית באיכות החיים.

סוכרת וחרדה

הסוכרת מכניסה לחיינו "חבילה" די גדולה של גורמי סטרס. הנה כמה מהם:

  • פחד מנזקיה של הסוכרת , מסיבוכים
  • חשש מהיפוגליקמיה – נפילות סוכר
  • התמודדות עם כך שאנחנו שונים מאחרים
  • פחד מ"לאכזב" את הצוות הרפואי
  • פחד מכך שאנחנו לא מקבלים את ההחלטות הנכונות
  • ביקורת עצמית כשאנחנו "חוטאים" או לא עומדים בהנחיות שניתנו לנו
כל אלו ואחרים בנוסף לגורמי הסטרס הנורמליים שכל אדם חווה, שמים אותנו כסוכרתיים בקבוצת סיכון לסבול מהפרעות סטרס וחרדה. בנוסף חשוב לציין כי סוכרתיים מסוג 1 נדרשים מפעם לפעם להתמודד עם היפוגליקמיה (צניחת סוכר) שמתאפיינת בסימנים של חרדה עקב הפרשת אדרנלין מוגברת. עצם השהייה במצב זה כחלק משגרת החיים חושף אותנו לתחושות ורגשות שלא הכרנו בעבר, ועשוי להגביר את הרגישות שלנו לתחושות הגוף וכך לחזק הפחדים והחרדות.
 

הורמוני הסטרס והסוכר בדם

כאשר הסטרס גבוהה, או בזמן חרדה הגוף נכנס למצב "חירום". במצב זה מתרחשים בגוף מספר שינויים הורמונליים שנועדו להכין אותנו לסכנה שבפתח ולמעשה להבטיח שיהיה לנו מספיק סוכר בדם כדי לברוח ממנה ולהתנהל מולה. רמות ההורמונים גלוקגון ואדרנלין עולות וגורמות להפרשה של גלוקוז לדם מתוך הכבד. במקביל מופרשים קורטיזול והורמונים נוספים אשר מגבירים את תנגודת האינסולין בתאי השריר והשומן.

תהליך זה נועד להבטיח את הישרדותנו בעת סכנה על ידי שמירה על רמות סוכר גבוהות יחסית בדם. הבעייה היא שכסוכרתיים השפעת הורמוני הסטרס על רמות הסוכר עשויה להיות מתמשכת יותר וחריפה יותר. עקב העובדה שרבים מאיתנו חווים סטרס וחרדה באופן סדיר בחיי היומיום וללא קשר לסכנת חיים אמיתית, נוצרת השפעה שלילית על רמות הסוכר שלנו באופן קבוע, דבר שמקשה על האיזון.

לעיתים נוכל לחוות עלייה חדה בערכי הסוכר עקב אירוע מלחיץ מאוד או מבהיל במיוחד. במקרה זה נראה עלייה משמעותית מאוד בערכי הסוכר בזמן קצר (וזה כולל גם למרבה האירוניה אירוע היפוגליקמיה קשה שאחריו הערכים יכולים להשאר גבוהים למשך יום יומיים)

בנוסף, ספורט ובעיקר פעילות גופנית בעצימות גבוהה גורמת להפרשה של הורמוני סטרס ויוצרת בגוף תהליך דומה, ולכן סוכרתיים רבים חווים ערכי סוכר גבוהים דווקא לאחר פעילות ספורטיבית.

חשוב מאוד לציין כי השפעת הסטרס על ערכי הסוכר היא אישית, ועשויה להשתנות מאדם לאדם.

אז מה עושים?

חרדה וסטרס הם לצערנו חלק מהחיים עם מחלה כרונית, גם אם על פני השטח אנחנו כסוכרתיים "עושים הכל" וחיים חיים די רגילים. יש לא מעט דרכים להתמודד. בפוסט הבא אסקור דרכי התמודדות מומלצות ואחלוק קצת מהניסיון האישי שלי בנושא, אבל בינתיים המסר החשוב ביותר הוא להבין שאתם לא לבד.

הצטרפו לקבוצת הדיון שלנו בפייסבוק:

סיירת סוכרת – הקבוצה לסוכרתיים שנלחמים על איזון אמיתי.

בלוג דל פחמימות בפייסבוק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
פורסם בקטגוריה כללי, סוכרת, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

9 תגובות על הצד האפל של הסוכרת – חלק א – כיצד סטרס משפיע על הסוכר בדם

  1. תודה. מעניין מאוד.

  2. מאת שירי‏:

    כתוב ברור והגיוני לכל קורא

  3. מאת דורית‏:

    הי תודה על הפוסטים העשירים!!
    יהיה המשך לפוסט הזה בקרוב?? :)

  4. מאת Oriana Gal‏:

    שלום,
    גם אני סכרתית כבר 9 שנים (הסכרת נשארה אחרי ההריון הרביעי בו טופלתי באינסולין), הייתי מעוניינת לדעת איך מבצעים מעבר קל לתפריט דל פחמימות, כיוון שבכל פעם כשהשינוי הוא דרסטי מדי אני נשברת.

  5. מאת בתי‏:

    היי אני סובלת מסוכרת נעורים כ7 שנים והשנה האחרונה הייתה הכי קשה לי אישית מבחינת איזון הסוכרת … כבר הרבה זמן שאני מחפשת לשתף אנשים שחיים עם סוכרת [כי די נמאס מלשתף את הצוות הרפואי שאומנם מבין גדול בעניין הזה אבל לא באמת חווה את זה כלל ] אז הגעתי ואני כבר מחכה לבלוג הבא … הייתי שמחה להצטרף לקבוצה בפייסבוק אבל אין ליפייסבוק …
    ידוע לכם אולי על קבוצת ווטצאפ של סוכרתיים ? אם כן הייתי מעוניינת להצטרף דרכה…
    תודה בתי

    • מאת אסף‏:

      היי בתי, שווה לשקול בכל זאת להצטרף לפייסבוק , גם אם זה עם שם בדוי, ולהכנס לקבוצה שלנו, שיש בה תמיכה מדהימה ו-3000 חברים…לא מכיר קבוצות וואטסאפ בנושא. בהצלחה רבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>