ערכי היעד לאיזון הסכרת

אחת מהסיבות שהובילו אותי לתזונה דלת פחמימות, היא ההבנה כי ערכי הסוכר שאני שואף אליהם רחוקים מלשמור אותי ללא סיבוכים, בהשראת גישתו של ד"ר ברנשטיין.

המלצת הרופאים כיום היא לשאוף לערכים של Hb A1c מתחת ל 7 אחוז (לעומת ההמלצה של מתחת ל-6 אחוז אצל אדם "רגיל")  ולמדידות של  100-180 בצום ו-180-160 לפני ארוחות. (אם מישהו קיבל הנחיות אחרות, אשמח לשמוע)

למאמר מקיף אודות בדיקת ה- a1C ליחצו כאן

נשמע מעודד נכון? העניין הוא שבערכים כאלה אנחנו לא פותרים שום דבר, כי אנחנו עדיין חיים עם ערכים של סוכר גבוה יחסית לאדם ללא סכרת. אז אולי הסיבוכים יאחרו לבוא, אבל הם יגיעו. לפי ההגיון, כדי למנוע סיבוכים של סכרת, צריך להיות לנו ערכים של אדם ללא סכרת, זאת אומרת Hb A1c שהוא פחות מ 6 אחוז.

האם זה יעד ריאלי? לי עד לא מזמן זה נשמע כמו יעד בלתי אפשרי. כנראה גם לאנשי המערכת הרפואית זה נשמע יעד שעלול להפחיד מטופלים ולכן ההמלצות הם קצת פחות מחמירות. סיבה נוספת שהיעדים הם גבוהים יותר מהרצוי, הם בגלל הסכנה של ירידות סוכר מרובות – היפוגליקמיה, אשר מהוות סיכון ממשי. לגיטימי, אבל לא לגמרי, ותבינו למה בהמשך.

אז למעשה אנחנו הסכרתיים (סוג 1 וגם חלק מסוג 2) מנסים לשמור על יעד שלאוו דווקא בהכרח מונע מאיתנו להתדרדר עם השנים. אם a1c עד ל-7 הוא תקין עבורנו, איך זה יכול להיות שהוא לא תקין עבור שאר האוכלסייה? התשובה המתבקשת הוא שהוא אינו תקין, אלא מסכן אותנו.

אני באופן אישי, די אוהב את המשפחה שלי, את העבודה שלי ואת התחביבים שלי, ובא לי להמשיך עוד הרבה שנים, אז כנראה שיש לי מה לדאוג. פעמיים בשבוע של עבודה במחלקה הגריאטרית של איכילוב (אני עוסק בדיקור) , מבהירים לי כמה סיבוכי הסכרת יכולים להיות קשים – שבץ, בעיות לב, כליות, ראייה, בעיות תחושתיות ומוטוריות (תנועתיות) והיד עוד נטויה.

המסקנה היא, היעדים שאנחנו צריכים לשאוף אליהם, הם ערכים של אדם ללא סכרת, זאת אומרת A1c של בין 5-6 אחוז

יש מספר מקורות כמו הבלוג Blood Sugar 101   אשר ממליצים שהערכים יהיו

  • 100 ומטה בצום
  • 140 שעה לאחר ארוחה
  • 120 שעתיים לאחר ארוחה

אגב, יתכן שחלק ממכם שקוראים את הבלוג מצליחים להגיע לאיזון כזה עם ההנחיות התזונתיות המקובלות – וכמובן בעזרת אינסולין במזרק/משאבה או עם תרופות (בסכרת סוג 2) ואשמח לשמוע ממכם בהערות.

אני אישית לא הצלחתי עד כה כשעקבתי אחרי המלצות התזונה המקובלות  ואני בטוח שיש עוד הרבה שנמצאים במאבק, או כאלה שאפילו לא ציפו להגיע למתחת ל-6%.

כרגע המטרה שלי היא להגיע לערך של a1c מתחת ל-6%  , אבל מאוד חשוב לי לשמור על היציבות ולהמנע מהיפוגליקמיה. אחד היתרונות בתזונה דלת פחמימות הוא שהיא דווקא עוזרת לצפות כיצד יגיב הסוכר למזון בצורה הרבה יותר מדוייקת וככה אפשר להיות בטוחים יותר ולהמנע מירידות סוכר לא צפויות.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
פורסם בקטגוריה ד"ר ברנשטיין, מושגים, סוכרת, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>