בשדה התעופה (שוב), בהמתנה לטיסה הביתה לאחר שמחה משפחתית בלוס אנג'לס, ניצלתי את הזמן להשלמת פערי קריאה. האם קראתם את הכתבה הזו?
היא עוסקת בשיטות שבאמצעותן מנסים תאגידי ענק להשתלט על תחום המחקר המדעי. שיטה אחת תפסה את תשומת לבי במיוחד – "manufactrovorsy". משמע, ייצור מחלוקת לגבי נושא כלשהו שעל סדר היום הציבורי, כדי לטעת ספק בליבו של הצרכן וכתוצאה מכך להשהות את הרגע שבו יבחר לנקוט בפעולה שתאיים על רווחיו של התאגיד, למשל – להפסיק לעשן. בשנות השישים השתמשו חברות הטבק בשיטה כדי להתמודד עם הקביעה הרשמית של ממשלת ארה"ב, כי העישון מזיק לבריאות וגורם לסרטן ריאות:
"ב־1971 ערכה הנהלת בראון אנד וויליאמסון ישיבה דחופה בנושא שזכה לשם הקוד "פרויקט האמת": קמפיין לעצירת הפגיעה בתדמית העישון. בקמפיין תוכננו תשדירי שירות שיציגו אנשים שמשוחחים על כך ש"יש עוד צד למחלוקת", וש"רופאים בכירים טוענים שעישון אינו מזיק".
את התוכנית הציגו מנהלי מחלקת יחסי הציבור וחקר השיווק של החברה, ג'ון ו' בלאלוק וס' מואיג'י. כותרת הרצאתם, שנחשפה כעבור שנים, היתה: "ספק הוא המוצר שלנו". "מטרתנו היא לבסס ויכוח ציבורי שיחליש את כוחו של גוף העובדות שבתודעת הציבור", נכתב בחומרים שחילקו".
כמה שטני. לוקחים את הדחף האנושי לחפש כל סיבה אפשרית להיתלות בה כדי להימנע משינוי ומגבירים אותו. יש כמה דעות על נושא כלשהו? – הכי בטוח להשעות את הבחירה עד שיודיעו לנו אם זה טוב או רע. זוהי מנטליות של כבשים. אבל מי הרועה שלנו? מילא משרד הבריאות שגם במניעיו וטיב החלטותיו ניתן להטיל ספק, מסתבר שיש לנו חבורה של רועים נסתרים, שדואגים לעצב את המציאות כדי להקל עלינו להימנע מקבלת החלטות.
שששש…. הכל בסדר, אל תרגישי רע. אז אכלת שלוש קערות של דגני בוקר מסוכרים עם חלב. אז מה? על כל מחקר שמראה שסוכר מזיק נראה לך שניים שאומרים שפחמימות זה מאוד חשוב, במיוחד בבוקר. ומוצרי חלב? או-הו, עד שיחליטו אם זה רע או טוב יעברו עוד 50 שנה לפחות.
מי שנמצא איתי באותה סירה מבחינה תזונתית ודאי מזהה את השיטה הזו. היא נוכחת במהלך שיחות שעוסקות בתזונה ובאורח חיים. זה כמו מסך שיורד באופן פתאומי ברגע שבו הצד השני אומר משהו כמו "התמונה מורכבת מדי", או "אפשר למצוא מחקר על כל דבר" או "אף אחד לא באמת יודע מה גורם למחלות האלה".
כשאני נתקלת בגישה הזו אני מתקפלת באלגנטיות. אין הרבה מה לעשות עם אמירות כאלה. בניגוד לאמירות כמו "התזונה שלכם תגרום לכם לכולסטרול גבוהה ומחלות לב", מידע והסברים לא יעזרו פה. אם מתעקשים העמדה תהפוך מויתור (על הבריאות) להתבצרות.
זה תהליך, וכשהם יהיו מוכנים לשמוע יותר אני אהיה שם כדי לספר. אבל אולי מעכשיו אשלח לבני שיחי הסרבנים את הכתבה הזו. שלפחות יידעו שהמחלוקת מיוצרת ולא רק נוצרת, ושיש מי שמרוויח מאנשים שבוחרים שלא להחליט.
היי,
הפוסט הזה מדוייק ובזמן.
לפני שהקלקתי על הלינק, הייתי בטוחה שהתכוונתם לזה:
http://www.motherjones.com/environment/2012/10/sugar-industry-lies-campaign
קראתי לפני כמה ימים וחשבתי כמה חשוב שיהיה פוסט כזה בעברית.
תודה
תודה רעות ותודה על הלינק, זו ממש אותה השיטה!
"ושמכתביהם הגיעו ממשרדי ביווינגס גרופ, חברת יחסי ציבור שעבדה עבור מונסנטו,". צריך גם לקחת בחשבון שאותם חברות יחסי ציבור נותנות שירותי נוכחות במדיה האינטרנטית וזה כולל תגובות למאמרים או ליין, פייסבוק, תגובות לבלוגים, ואפילו ויקיפדיה. זיהום האינפורמציה מזיק לפחות כמו זיהום אויר ומים. פוסט חשוב.
תודה מיקי, צודק בהחלט.
לא לחינם מכנים אותם בארה"ב monSATAN…
תודה על התובנה! באמת זו אחלה של שיטה, פשוט לזרוע ספק. זה נובע מכך שבאמת הרי כמעט שאין שום דבר ודאי לחלוטין, אחרי כל מהפכות המדע המדהימות שהיו לחלוטין נגד השכל הישר (מי חלם לפני קופרניקוס שכדור הארץ מסתובב במהירות כזו כשאנחנו נשארים יציבים). ובפרט אחרי תורות היחסות והקוואנטים. והרי באמת יש מהפכות וספקות כל הזמן, וגם אנחנו הרי הולכים נגד דברים מקובלים (שומן רווי, כולסטרול וכו'). כך שבסוף מתקבל אצל השומע רושם ששום דבר לא ידוע ו"כל המחקרים הם ספק אחד גדול". וממילא מתוך המחקרים הוא מאמין דווקא למחקרים שאומרים ש"זה לא הוכח כלל עדיין".
תודה שרונה.
פוסט מצויין וחשוב, הגר!
תודה
תודה ורד.